
Negara perdagangan utama di dunia, kerajaan memerlukan sistem pendidikan yang mampu membina kekuatan Keterampilan dan hubung kaitnya dengan keperluan kemahiran terkini dalam sektor pekerjaan. Transformasi tersebut adalah setiap politeknik berazam untuk menjana modal insan melalui pendidikan dan latihanĭalam persekitaran pembelajaran inovatif dan kreatif serta sentiasa merangsang pelajarnya untuk terus meningkatkan Graduan kemahiran kebolehdayaan diambil bekerja serta berdaya keusahawanan yang tinggi. Di antara tujuan transformasi ini dilancarkan adalah untuk menghasilkan Teknologi tertentu (iv) membina reputasi antarabangsa dan (v) mempelbagai dan meluaskan penawaran program Program pengajian di politeknik terhadap pembangunan ekonomi negara (iii) menerajui bidang tujahan dan

Peneraju dalam bidang pendidikan dan latihan teknik dan vokasional (ii) mengukuhkan kerelevanan dan responsif Hala tuju ini mempunyai empat objektif utama iaitu (i) melonjakkan politeknik sebagai institusi Hala Tuju Transformasi Politeknik telah dilaksanakan pada tahun 2009 bertujuan memperkasakan politeknikĭi seluruh negara. Kata Kunci: Pendidikan teknikal dan vokasional, pelajar politeknik, Model Rasch, Senarai Semak Masalah Mooney, cabaran Implikasi kajian dan cadangan lanjut turut dibincangkan. = 0.94 logits) diikuti Item 292 (Dimensi Pengajian, ukuran = 0.88 logits).

Daripada segi item individu, Itemģ26 (takut gagal dalam ujian) daripada Dimensi Pembelajaran merupakan cabaran utama dalam kalangan pelajar politeknik (ukuran Seks dan perkahwinan merupakan cabaran yang paling kurang signifikan (min = -0.22 logits). Sebaliknya, Dimensi Persahabatan yang mengukur aspek-aspek persahabatan, Dimensi Peribadi yang mengukur hubungan peribadi dan personaliti merupakan komponenĬabaran yang kedua penting (min = 0.24 logits). Dimensi pengajian meliputi pengukuran bagi aspek-aspek Politeknik ialah dalam Dimensi pengajian (min = 0.25 logits). Dapatan menunjukkan bahawa cabaran yang paling besar yang dihadapi oleh pelajar


Data dianalisis berdasarkan kerangka Model Rasch Sosial, peribadi, keagamaan, keluarga, kerjaya, pengajian dan pembelajaran. SSMP mengandungi 11 dimensi permasalahan seperti kesihatan, kewangan, rekreasi, persahabatan, Instrumen yang digunakan adalah Senarai Semak Masalah Mooney (SSMM) oleh Seramai 252 orang pelajar politeknikĭipilih melalui sebagai sampel untuk kajian ini. *Corresponding author : ini bertujuan mengenalpasti cabaran pelajar di tujuh buah politeknik seluruh Malaysia.
